Leverings- og betalingsvilkรฅr

Innledning

Dette kjรธpet er regulert av de nedenstรฅende standard salgsbetingelser for forbrukerkjรธp av varer over Internett. Forbrukerkjรธp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjรธpsloven, markedsfรธringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig pรฅ www.lovdata.no. Vilkรฅrene i denne avtalen skal ikke forstรฅs som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forstรฅelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her. 

1. Avtalen

Avtalen bestรฅr av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingslรธsningen og eventuelt sรฆrskilt avtalte vilkรฅr. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, gรฅr det som sรฆrskilt er avtalt mellom partene foran, sรฅ fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjรธp av varer mellom nรฆringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Reflexprodukter Norge AS, ร˜stre Aker vei 24B, 0581 Oslo, epost:ย post@reflexprodukter.no, Telefon: 932 84 338.ย 

Organisasjonsnummer 975791661 og betegnes i det fรธlgende som selger/selgeren.

Kjรธper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det fรธlgende som kjรธper/kjรธperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjรธper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger fรธr kjรธpet ikke har informert om, skal kjรธper ikke bรฆre.

4. Avtaleinngรฅelse

Avtalen er bindende for begge parter nรฅr kjรธperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingslรธsningen i nettbutikken eller i kjรธperens bestilling, og den annen part innsรฅ eller burde ha innsett at det forelรฅ en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjรธperen.

Dersom kjรธperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjรธpesummen pรฅ kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjรธperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgรฅr av fakturaen og er pรฅ minimum 14 dager fra mottak.

Kjรธpere under 18 รฅr kan ikke betale med etterfรธlgende faktura.

6. Levering

Levering er skjedd nรฅr kjรธperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgรฅr av bestillingslรธsningen, skal selgeren levere varen til kjรธper uten unรธdig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjรธperen med mindre annet er sรฆrskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen gรฅr over pรฅ kjรธper nรฅr han, eller hans representant, har fรฅtt varene levert i trรฅd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjรธperen angre kjรธpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjรธperen mรฅ gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner รฅ lรธpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender pรฅ en lรธrdag, helligdag eller hรธytidsdag forlenges fristen til nรฆrmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt fรธr utlรธpet av fristen. Kjรธper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bรธr derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner รฅ lรธpe:

  • Ved kjรธp av enkeltstรฅende varer vil angrefristen lรธpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebรฆrer avtalen regelmessig levering av identiske varer, lรธper fristen fra dagen etter fรธrste forsendelse er mottatt.
  • Bestรฅr kjรธpet av flere leveranser, vil angrefristen lรธpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 mรฅneder etter utlรธpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke fรธr avtaleinngรฅelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkรฅr, tidsfrister og fremgangsmรฅte for รฅ benytte angreretten. Sรธrger den nรฆringsdrivende for รฅ gi opplysningene i lรธpet av disse 12 mรฅnedene, utlรธper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjรธperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten mรฅ varen leveres tilbake til selgeren uten unรธdig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjรธper dekker de direkte kostnadene ved รฅ returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt รฅ opplyse om at kjรธper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjรธperens bruk av angreretten.

Kjรธper kan prรธve eller teste varen pรฅ en forsvarlig mรฅte for รฅ fastslรฅ varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prรธving eller test av varen gรฅr utover hva som er forsvarlig og nรธdvendig, kan kjรธperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi pรฅ varen.

Selgeren er forpliktet til รฅ tilbakebetale kjรธpesummen til kjรธperen uten unรธdig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjรธperens beslutning om รฅ benytte angreretten. Selger har rett til รฅ holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjรธperen, eller til kjรธper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering – kjรธpernes rettigheter og frist for รฅ melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjรธperen eller forhold pรฅ kjรธperens side, kan kjรธperen i henhold til reglene i forbrukerkjรธpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjรธpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbefรธyelser bรธr meldingen av bevishensyn vรฆre skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjรธper kan fastholde kjรธpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjรธper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medfรธre en sรฅ stor ulempe eller kostnad for selger at det stรฅr i vesentlig misforhold til kjรธperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjรธper likevel kreve oppfyllelse.

Kjรธperen taper sin rett til รฅ kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med รฅ fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen pรฅ leveringstidspunktet, skal kjรธperen oppfordre selger til รฅ levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjรธperen heve kjรธpet.

Kjรธper kan imidlertid heve kjรธpet umiddelbart hvis selger nekter รฅ levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjรธrende for inngรฅelsen av avtalen, eller dersom kjรธperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjรธrende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjรธrende for inngรฅelsen av avtalen, mรฅ krav om heving gjรธres gjeldende innen rimelig tid etter at kjรธperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjรธperen kan kreve erstatning for lidt tap som fรธlge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjรธr at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning pรฅ avtaletiden, unngรฅtt, eller overvunnet fรธlgene av.

10. Mangel ved varen – kjรธperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen mรฅ kjรธper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil pรฅberope seg mangelen. Kjรธper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to รฅr etter at kjรธper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment รฅ vare vesentlig lenger enn to รฅr, er reklamasjonsfristen fem รฅr.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjรธperen eller forhold pรฅ kjรธperens side, kan kjรธperen i henhold til reglene i forbrukerkjรธpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjรธpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bรธr skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjรธperen kan velge mellom รฅ kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjรธperens krav dersom gjennomfรธringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til รฅ foreta mer enn to avhjelpsforsรธk for samme mangel.

Prisavslag

Kjรธper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebรฆrer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom sรฆrlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjรธperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjรธperen ogsรฅ heve kjรธpet nรฅr mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjรธperens mislighold

Dersom kjรธperen ikke betaler eller oppfyller de รธvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold pรฅ selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjรธpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjรธperen. Selgeren vil ogsรฅ etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjรธpet og kreve at kjรธperen betaler kjรธpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med รฅ fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjรธperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjรธpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjรธperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjรธpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjรธperen ikke betaler kjรธpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjรธpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgรฅende varsel, bli sendt til Kjรธper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjรธperen unnlater รฅ hente ubetalte varer, kan selger belaste kjรธper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for รฅ levere varen til kjรธperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjรธpere under 18  รฅr.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjรธperen rettigheter i tillegg til de kjรธperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebรฆrer dermed ingen begrensninger i kjรธperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjรธperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i trรฅd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nรธdvendig for at selgeren skal kunne gjennomfรธre forpliktelsene etter avtalen. Kjรธperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nรธdvendig for at selger skal fรฅ gjennomfรธrt avtalen med kjรธperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktlรธsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsรธke รฅ lรธse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjรธperen ta kontakt med Forbrukerrรฅdet for mekling. Forbrukerrรฅdet er tilgjengelig  pรฅ  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan ogsรฅ brukes hvis du รธnsker รฅ inngi en klage. Det er sรฆrlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping